Communicatie is de ‘keyfactor’ voor het succes van uw programma

Binnen Care for Human hebben wij veel ervaring met het opzetten en uitvoeren van gezondheidsprogramma’s voor grote organisaties. Een gezondheidsprogramma zorgt voor grote aandacht voor gezondheid en leefstijl en draagt daarbij mee aan de bewustwording van medewerkers. Een dergelijk programma is over het algemeen een populair instrument om in te zetten. Het succes van het programma is echter afhankelijk van een aantal factoren. Om met succes een gezondheidsprogramma in te zetten, is het goed vooraf een aantal strategische beslissingen te nemen:

  • Wat is de doelstelling van het programma?
    • vervanging of onderdeel van een verplichte PMO;
    • als werkgever inzicht te krijgen in de gezondheidsstatus en het risicoprofiel van de werknemers;
    • opbouwen van een imago bij werknemers dat de werkgever goed voor hen wil zorgen;
    • als cadeau voor de werknemers, omdat zij bijvoorbeeld een moeilijke tijd hebben gehad of iets extra’s verdiend hebben.
  • Wat wil men bereiken met het aanbieden van een gezondheidsprogramma?
  • Wat wil men doen met de uitslagen?
  • Voor welke doelgroep wil men het inzetten?

Voor een succesvolle healthcheck, met een hoge opkomst, is het bepalen van de doelstelling van essentieel belang, zodat een overeenkomstige communicatiecampagne kan worden gevoerd. Communicatie is de ‘key-factor’ van het succes van het project.

Care for Human heeft bijzonder veel ervaring in deze verschillende doelstellingen en onderscheidt zich daarmee t.o.v. bijvoorbeeld de arbodiensten of andere partijen. Samen met de werkgever wordt er gekeken naar wat er uiteindelijk behaald dient te worden en dat gaat veel verder dan alleen het uitvoeren van de healthcheck. Folders, flyers, posters, mailings, standmateriaal, gimmickacties…… het draagt allemaal bij tot een uiteindelijk resultaat. Ook hierbij kan Care for Human helpen.

Voorbeeld: Een healthcheck wordt door werkgever gebruikt als vervanging van de PMO. Dit betekent dat de healthcheck binnen een bepaalde periode afgerond dient te zijn en dat de uitslagen door worden gegeven aan een arbo-arts. Communicatie hierover betekent dat het bedrijf centraal staat, dat er gecommuniceerd wordt dat uitslagen doorgestuurd worden en dat er een rapportage komt, waarop de werkgever het beleid kan afstemmen.

Een healthcheck wordt gebruikt door de werkgever als manier om het imago als goede werkgever positief te beïnvloeden. Dit betekent dat de healthcheck bijvoorbeeld in een gezondheidscampagne kan worden verwerkt. Maar ook dat er gecommuniceerd wordt dat de werkgever dit graag aan haar werknemers aanbiedt, omdat zij haar werknemers waardeert. De werknemer staat in deze communicatiecampagne centraal.